vela vela vela

2009-02-16 | 17:55:18

idag orkar jag inte. jag orkar ingenting. jag orkar inte tänka. jag orkar inte vara här. jag vill hem! jag vet inte om jag valde rätt. jag vet inte. jag börjar tvivla. tvivla som fan. men jag vill inte. jag vill gå här, jag lär mig så mycket nytt om hundar och jag har kul, jag har det. just nu känns allt bara så FEL. varför kan jag inte bara uppskatta det jag har, och det jag gör? jag har världens goaste hund, jag går på en underbar skola, med personal som verkligen bryr sig om oss elever och som gör mycket för att skapa en trevlig skolmiljö och bra frtidsaktiviteter. jag går i en klass som är helt underbar. jag gör någonting nytt. jag vidgar mina vyer. so what om utbildningen är lite begränsad. vad gör det egentligen? det viktigaste är väl att göra något som man tycker är kul, och som man vill. utbildning är inte allt! eller? det är DÄR som mitt största tvivel ligger, och jag vill gärna ha andras åsikter om det. 

Så: HJÄLP MIG NU, ni som läser!

 

situationen är den att jag tvivlar på min utbildnings räckvidd. jag tänker att jag inte kan utbilda mig till vad jag vill på högskolan eller liknande för att jag går det här spåret. Men å andra sidan så gör jag något jag verkligen älskar. jag älskar att träna hund och jag trivs så sjukt bra här, med allt! men vad tycker ni, hur viktigt är egentligen utbildning? är det viktigare att jag utbildar mig mot något som jag inte fullhjärtat älskar, bara för att säkra min framtid, eller är det bättre att jag gör något jag älskar och sedan vidareutbildar mig på högskola, för det kan jag ju fortfarande göra. Varför gå NV eller liknande när jag inte vill jobba med något ens i närheten av det? Det jag skulle kunna gått som är mer yrkesförberedande är media. men jag tror att en bra fotograf inte kan utbildas, jag tror att det ska finnas i en naturligt. och jag kan ju fortfarande läsa de mediaämnen jag missat nu på högskola sen, right? men som sagt, vad tycker ni, är utbildning verkligen det viktigaste?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gymnasievalet är inte alls viktigt, eller jo, det viktiga på gymnasiet tycker jag främst är att man gör något roligt! Det är en period när det är väldigt lätt att bli skoltrött, det är tre år av en liv när man befinner sig i den åldern då personlig utveckling är jätte viktigt, viktigare än att planera för någon sorts karriär. Ens gymnasieval kommer aldrig att sätta några käppar i hjulen för en i framtiden, det viktiga är att man klarar av gymnasiet och får behörighet. Sen kan man i stort sätt välja precis vad man vill. Ingen 15 åring kan eller ska eller bör ta ett beslut som påverkar hela ens framtid, därför gör inte gymnasievalet det. Njut av ditt val! Allt kommer bli så bra.

2009-02-16 @ 18:28:13
Postat av: Bror

Håller med ovanstående.. ta vara på din ungdom å ha kul så länge den varar. gymnasiet får man bara gå en gång och den tiden går över så jävla fort och den åldern kommer aldrig mer igen så jag tycker det är mer värt att ha kul och uppleva ungdomen/livet då än att gräva ner sig i vilken utbildning som är rätt.. "vuxenskolor" kommer alltid att finnas, överallt. så det finns gått om tid senare i livet att tänka på vad som är "rätt" väg att välja.. som sagt ovan, det finns inte en chans att man i nian ska kunna veta och bestämma vad man ska göra resten av livet eller vad som är rätt utbildning. det kommer man upptäcka tids nog och då kan man ta ett beslut då. tills dess tycker jag att du ska ha så kul som du bara kan =)

2009-02-17 @ 03:05:10
Postat av: Jamilla

Jag håller också med båda ovanstående. Jag tror du gör helt rätt som väljer en kul utbildning istället för att bara tänka på framtiden. Ha kul! Njut! Leila gick estet (vilket ju också ses som en slapplinje..), och hon kom in på högskolan direkt! Du kan ju alltid läsa lite extrakurser (typ valbara/individuellt val?, i eng, matte, sv, vad det nu är som fattas) om det erbjuds, så att du ändå får bredden om du vill. Men jag tycker du ska stanna kvar där du är, eftersom du ju faktiskt trivs jättebra och tycker det är kul! Man kan alltid läsa upp sen om det behövs, eller göra Högskoleprovet och komma in på utbildningar med den. Det gjorde jag! =)

Ha det bra! KRam

2009-02-17 @ 13:59:43
URL: http://jamilllas.blogg.se/
Postat av: Jolin

Självklart ska du gå kvar på Forshaga om du trivs så bra där! Vet hur det känns, jag har också varit inne såna där perioder när man funderat över om man verkligen har valt rätt.

Men om du inte ens vet vad du vill bli, varför plugga NV, SP eller något annat "brett" program? Och riskera att tröttna fullständigt och hoppa av?

Använd gymnasietiden till att ha riktigt roligt, sen kan du ta dig en funderare på vad du verkligen vill med ditt liv och kanske därifrån plugga vidare på högskola osv. Gymnasiekompetens får du ju trots allt.

Saknar dig mycket, hjärtat mitt! ♥

2009-02-17 @ 16:28:17
URL: http://jolinmalmquiist.blogg.se/
Postat av: O=V=O

...ööh, alltså, "Okänd" är klok, Putte är klok, Jamilla är klok, Jolin är klok, Du är klok!

Hurra, alla är kloka, jag behöver inte tillägga nåt.

Du gör alldeles rätt!! Puss

2009-02-19 @ 17:20:32
URL: http://precissomjulia.blogg.se/
Postat av: mamman

Älskad dotter! Sluta att grubbla, du har gjort ett bra val! Lyssna på alla kloka inlägg - det finns massor med tid för dig att läsa annat - när du kommit på något annat du verkligen vill läsa - gymnasietiden är nu och inte sen! Puss o kram

2009-02-22 @ 11:56:24
URL: http://precissomjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0